De 7 geboden van commercieel leiderschap in een VUCA-wereld
25-09-2023 15:56
Een indringende spreuk waar ik onlangs aan werd herinnerd op het internet was: ´we bewegen, dus we zijn nog niet dood’. En dat is waar, dacht ik: er mag weer bewogen worden in werkend Nederland. Maar ik dacht ook direct: leidinggevenden lopen daarbij voorop en dat vraagt veel van ze in deze tijd! Zij vervullen immers in de meeste branches tegelijkertijd de rol van innovator, coach, grensbewaker, relatiebeheerder, klappenvanger, procedureschrijver en reorganisator. Met daarnaast nog de verwerking van de eigen emoties en de veranderde persoonlijke (leef-)omstandigheden, voorwaar een hele klus, merken we in onze Salesconsultancy!
Belangrijke vraag is dus: hoe heeft nou die leidinggevende die midden in deze enorme verandering overeind is gebleven, dat gedaan? En nog breder: wat als deze razendsnelle verandering niet een uitzondering is, maar een gewoonte wordt? Zijn er geboden waaraan managers moeten voldoen die ons leiden in deze onvoorspelbare wereld?
Laat ik je eerst eens kennis laten maken met de term VUCA-wereld, een wereld waarin:
Covid-19 is een wrang maar uitstekend voorbeeld van hoe deze VUCA-wereld werkt: Het is een immense gamechanger die supersnel in de hele wereld om zich heen grijpt. Die voor een grote onzekerheid op het gebied van gezondheid en economie zorgt. Die een zeer complex antwoord behoeft (dus voor beleidsmakers soms zeer moeizaam uit te leggen). En waarbij lang niet iedereen dezelfde taal spreekt (met als dieptepunt het moddergooien tussen Noord en Zuid-Europa!).
Aangenomen dat de VUCA-wereld blijvend is, zullen we leiders nodig hebben die daarmee om weten te gaan. Steeds meer en telkens weer…..
We zagen de eerste weken vaak een vorm van hele basale menselijke reacties, ook – of juist bij – leidinggevenden:
Menig manager zal zich herkennen in deze opsomming en het zal in sommige gevallen best wat opgeleverd hebben. Maar uit studies blijkt dat dit zeker niet de meest effectieve reacties zijn.
We ondernamen actie op twee fronten:
Op basis daarvan maakten we ‘de 7 geboden voor een Commercieel Manager’:
Het zijn de commercieel managers die zich laten leiden door deze geboden, die uitermate succesvol zijn gebleken om te dealen met grote, onverwachtse en complexe problemen! In de volgende 7 blogs zal ik per keer ingaan op één van deze geboden.
Nieuwsgierigheid gewekt? Stuur een mail naar bas.van.rossem@redfoxblue.nl.
Als u reageert ontvangt u de volgende 7 artikelen en natuurlijk antwoord op uw reactie/vraag!
Verwijzingen naar bronnen voor dit stuk zijn op aanvraag beschikbaar
Bas van Rossem is consultant bij RedFoxBlue en verschillende andere bedrijven. Hij begeleidt al meer dan 10 jaar teams en leidinggevenden om meer succes te behalen op de door henzelf gedefinieerde wijze.
De 7 geboden van commercieel leiderschap in een VUCA-wereld
25-09-2023 15:56
Een indringende spreuk waar ik onlangs aan werd herinnerd op het internet was: ´we bewegen, dus we zijn nog niet dood’. En dat is waar, dacht ik: er mag weer bewogen worden in werkend Nederland. Ma...
Meer weten >Verkoopgedrag & strategie
25-09-2023 16:30
Een verkoopteam kan pas effectief, efficiënt en energiegevend opereren als de randvoorwaarden die de organisatie biedt, de individuele verkoopprofessional ondersteunt in zijn of haar dagelijkse werk....
Meer weten >Stap 5 – Verbeterplan
25-09-2023 16:31
Langs welke concrete verbeterstappen maken we het waar?We zijn nu aangekomen bij de laatste stap. Het toekomstige speelveld, de kernwaarden, missie, kerncompetenties, kernstrategie en inrichting van d...
Meer weten >