Leer innoveren in een snel veranderde en onzekere wereld
25-09-2023 10:58
We leven in complexe wereld waarin veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen door de intrede van; digitalisering, nieuwe technologieën én de enorme toename en het steeds groter wordende belang van data en data-gedreven-ondernemen. Iconische bedrijven worden verdrongen door nieuwkomers, geen idee wie morgen je concurrenten zijn en met wat voor business-modellen. Succesvolle strategieën en business-modellen van gisteren zijn al lang geen garantie meer voor de successen van morgen. Daarom is het belangrijk om de invloed van innovatie en disruptie te begrijpen die het op organisaties heeft in deze complexe en steeds sneller veranderende en onzekere wereld.
Maar wat is innovatie nu eigenlijk? Waarom is het voor organisaties zo moeilijk om te innoveren? Hoe ontwikkel je innovatie vaardigheden in organisaties?
Innoveren gaat over relevant zijn voor je klanten! Het oplossen van problemen om ultieme klantwaarde creëren, om uniek concurrentieel voordeel te verschaffen en het realiseren van economische schaalvoordelen.
Innoveren hoeft echt niet alleen disruptieve en baanbrekende nieuwe ideeën te zijn. Innoveren is ook het efficiënt door-ontwikkelen van bestaande concepten. Op zoek gaan naar het antwoord van, the-job-to-be-done voor je klant. Waarbij die job-to-be-done, verder gaat dan alleen een functionele invulling. Daarnaast ontstaan ook nieuwe innovatieve en disruptieve business modellen, zoals Airbnb, Uber en Amazone, door beschikbare nieuwe (digitale) technologieën. Innoveren is voor organisaties vaak moeilijk. Aan de ene kant omdat er geen ideale structuur voor handen is om te innoveren. Innoveren doe je nl. niet alleen in een ivoren toren. Innoveren doe je samen, als organisatie. Je moet hiervoor processen installeren om een innovatie mindset in je organisatie te verankeren. Innoveren vereist een andere manier van denken en werken. Waarin vooral experimenteren, snel leren en wendbaar zijn als organisatie centraal staat.
Het is een tijd van evolutie, van groei en van ontwikkeling. Onzekerheid is juist een voedingsbodem voor innoveren. Afscheid nemen van wat niet meer werkt. Want wat je hier gebracht heeft, brengt je niet veel verder!
Be the change you want to create
De winnaars van morgen zijn díe ondernemers en organisaties die zich snel en flexibel aan kunnen passen aan de hedendaagse veranderingen, kansen zien en kansen pakken. Zelf in de ‘driver-seat’ zitten en richting geven aan succes door innoveren en innovatief denken en handelen.
De ontwikkeling van innovatie vaardigheden van een organisatie gaat langs drie assen;
1) Mensen,
2) Processen
3) Mindset.
In Innovatie-DNA van organisaties zijn vaardigheden verankert zoals, nieuwsgierig, vragen achter vragen stellen, observeren en associëren, het inzetten van je netwerk én experimenteer! Korte sprints, snel leren en aanpassen.
Innovatie komt niet zomaar aanwaaien, innoveren is hard werken. Daarom gebruik je een proces. Dat proces begint met de inzet van de juiste tools en het verkrijgen van inzicht in de ‘job-to-be-done’ bij je klant, ultieme klant-oriëntatie. Wordt verliefd op het probleem en ga voor maximale klantwaarde. Vraag door! Vervolgens prototype je je oplossing, sprint en maak een “minimum-awesome-product”. Experimenteer, ben niet bang om fouten te maken, leer en pas aan en leer weer!
Een innovatieve mindset omarmd onzekerheid. Onzekerheid inspireert tot innoveren én geeft durf te experimenteren, fouten te maken en te leren. We moeten leren dansen met onzekerheid.
Wij zijn verhuisd naar het Fort van Hoofddorp
25-09-2023 10:39
In de zomer van 2020 zijn we met RedFoxBlue verhuisd. We hebben het Hyde Park House verruild voor het Fort van Hoofddorp.Het Fort van Hoofddorp is onderdeel van de Stelling van Amsterdam en gebouwd in...
Meer weten >Leer innoveren in een snel veranderde en onzekere wereld
25-09-2023 10:58
Wat staat innoveren in organisaties in de weg?We leven in complexe wereld waarin veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen door de intrede van; digitalisering, nieuwe technologieën én de enorme t...
Meer weten >Knowing yourself is the beginning of all wisdom
25-09-2023 11:02
"Knowing yourself is the beginning of all wisdom," zei Aristoteles al. Maar hoe geldt dit adagium voor sales- en marketingleiders?Sales en Marketing zijn vooral burning places voor change. We lev...
Meer weten >