Segmenten: hoe doelgroepen segmenteren?
25-09-2023 16:20
In het voorgaande artikel hebben we besproken waarom het belangrijk is om de klant en prospect doelgroepen goed te segmenteren. En zijn we ingegaan op de eisen waaraan een praktische doelgroep segmentatie aan moet voldoen. Maar hoe kun je die segmenten nu handig vaststellen?
Als we kijken naar de business-to-business markt dan zien wij in de praktijk de meeste ondernemingen niet verder komen dan een segmentatie op branche, bedrijfsgrootte of omzet (bijvoorbeeld met een klantpiramide met A/B/C/D klanten). Terwijl dit in de meeste gevallen totaal niet relevant is. Het gaat erom om doelgroepen te identificeren die gelijk zijn in behoefte en gedrag, waardoor ze in marktbewerking op vergelijkbare wijze benaderd kunnen worden.
De volgende stappen gelden als aantoonbaar succesvol om een segmentatie te bepalen, mits samen ingezet:
Ervaring en data-analyse gaan hierbij hand-in-hand. Enerzijds kun je jouw segmenten middels data-analyse bepalen, anderzijds geeft de kennis en ervaring uit jouw organisatie richting en duiding.
Met de huidige technieken voor data analyse en beschikbare data, kunnen segmenten middels data analyse bepaald worden. Hiervoor is het uiteraard van belang om eerst de relevante datasets te verzamelen. Denk hierbij aan:
Uiteraard is het van belang om deze diverse bronnen te koppelen (bedrijf/ klant met bijbehorende contactpersonen als basis) en wordt de dataset sterker indien marktgegevens bekend zijn (prospects, bestedingen bij concurrenten, contacten/ campagnes van concurrenten, markttrends). Echter, ook indien die externe gegevens niet voorhanden zijn biedt jouw eigen data al een schat aan informatie. Indien externe gegevens niet voorhanden zijn biedt jouw eigen data al een schat aan informatie. Hou er in ieder geval rekening mee dat hoe hoger de kwaliteit van de data is hoe beter de segmentatie.
Uit de combinatie van je klantenlijsten, transactieoverzichten en klantcontacten kunnen meestal zeer goede profielen opgesteld worden, die als basis kunnen dienen voor de segmentatie. Feitelijk gedrag uit het verleden heeft vaak een uitstekende voorspellende waarde voor de toekomst. Met welke hulp ben je in staat snel het volgende per segment te bepalen. Door voor klanten en prospects kenmerken te berekenen, kunnen ze vervolgens gegroepeerd worden. Denk bijv. aan onderstaande kenmerken:
Feitelijk klantgedrag binnen dit segment (of klantniveau) naar kengetallen, bijv.:
Contacten die je hebt met klanten en hun response daarop, bijv.:
Nu komt de ervaring uit jouw sales organisatie aan bod. Ga een dagdeel met het team samen zitten en laat ze onder begeleiding aangeven waar de kernbehoeften liggen bij de verschillende segmenten (klanten en prospects). Zet deze daarna af tegen jouw aanbod van producten/diensten (met name de meerwaarde, de echte toegevoegde waarde) en hieruit rolt een score van “aantrekkelijkheid”, de “match”!
Een stap verder ga je als je jouw koopmotieven mee gaat nemen:
Interessante aanvulling is, of bovenstaande motieven ook afgeleid kunnen worden uit de data, waardoor stap 2 en 3 met elkaar in verband gebracht kunnen worden.
Uit data kun je feitelijke gegevens afleiden en je salesforce kan perceptie geven over koopmotieven. Maar waarom vraag je het jouw klanten en prospects zelf niet? Selecteer uit analyse 2 en 3 bijvoorbeeld de 3 meest aantrekkelijke segmenten (klanten en prospects los van elkaar). Ga onder leiding van een sterke interviewer 1 dagdeel per segment samen zitten voor het klantenpanel (groep van circa 10 klanten en daarna 10 prospects). Via scherpe vragen kom je achter de volgende zaken: waarop kiest men? Wat zijn de echte koopmotieven? Hoe beoordeelt men jouw aanbod? Waarom kiest men wel/niet voor jou? Hoe verloopt het inkoopproces? Etc. Het zal een schat aan informatie opleveren. Wellicht aanscherping van de eerder gemaakte analyses en vooral heel veel inzichten in hoe de verschillende segmenten geïnspireerd en ontwikkeld kunnen worden.
>> Meer weten over segmentatie , neem contact op met RedFoxBlue ( info@redfoxblue.nl ) of bel direct met een van onze Foxen, klik hier voor overzicht.
Robert Hamminga, Managing partner RedFoxBlue
E: robert.hamminga@redfoxblue.nl
M: 06-19228708
Segmenten: hoe doelgroepen segmenteren?
25-09-2023 16:20
In het voorgaande artikel hebben we besproken waarom het belangrijk is om de klant en prospect doelgroepen goed te segmenteren. En zijn we ingegaan op de eisen waaraan een praktische doelgro...
Meer weten >Segmenten: waarom doelgroepen segmenteren?
25-09-2023 16:22
Segmenteren om in te zien dat de ene klant kansrijker is dan de andere. Dit geldt ook voor prospects. Focus op de kansrijke doelgroepen brengt succes. Dit is één van de vijf harde wetmatigheden...
Meer weten >Hoe segmenten doorvertalen naar sales?
25-09-2023 16:43
In het voorgaande artikel hebben we vastgesteld hoe we praktisch tot een goede segmentatie kunnen komen. Nu zijn we toe aan de bepaling van het aantal benodigde adressen en segmenten om de salesforce ...
Meer weten >