Stap 1 – Het speelveld
25-09-2023 16:36
Krijg scherp op welk speelveld jouw onderneming de wedstrijd speelt. Welke drijvende krachten bepalen het speelveld van morgen en hoe dan? En hoe ziet dit er over bijvoorbeeld 5 jaar uit? Wat zijn de gevolgen?
In een business zijn structurele krachten aanwezig die in onderlinge wisselwerking de lange termijn winstgevendheid van zo’n business sterk beïnvloeden. Harvard professor Michael Porter bestudeerde deze krachten en ontwikkelde een model voor analyse ervan. Beter begrip van deze ‘drijvende krachten’ vormt de basis voor het vormen van winnende strategieën.
Maar wat is een nu een drijvende kracht? ‘Toename concurrentie’ is geen drijvende kracht, maar gewoon een trend waar je op zich niets mee kunt. “laagdrempelige technologie” is wel een drijvende kracht welke voor veel sectoren en dus bedrijven forse impact heeft. Deze laagdrempelige technologie zorgt namelijk voor de toename van concurrentie en is hier dus de drijvende kracht achter. Als je dus voorsprong kunt nemen op technologie, pak je dus macht en daarmee bestaansrecht. Kortom: je zoekt de oorzaak achter de trend. Vergelijk het met een ijsberg: zoals ze op de Titanic destijds al ervaren hebben, gaat het niet om wat er boven water zichtbaar is, maar om wat eronder zit.
Porter onderscheidt in zijn model 8 drijvende krachten:
Waarom is bijvoorbeeld Easyjet een winnaar geworden? Zij zagen tijdig dat vliegen een commodity zou worden, en ze er dus kaal low cost product van moesten maken. Dit in combinatie met de Internet technologie (low cost zoeken en boeken).
Apple voorzag tijdig de opkomst van MP3. En dat mensen bereid zouden worden om extra geld uit te geven voor een apparaat dat direct heel eenvoudig te gebruiken is en er mooi uitziet. Zo ontstond de iPod en later de iPhone.
Hoe ga je nu te werk om een beeld te krijgen van de voor jouw onderneming relevante ontwikkelingen?
De vervolgstap is om te gaan denken in scenario’s. Waarom eigenlijk?
Vertaal de top-3 drijvers nu dus naar scenario’s:
Vraag de groep vervolgens bij alle 3 de scenario’s wat de gevolgen zullen zijn bij ongewijzigd beleid. Dus wat als we onze strategie niet wijzigen? Hier zal blijken dat je zult moeten veranderen! Je doel: ongeacht het scenario willen we succesvol zijn.
Zorg daarna in de groep voor commitment over het “Real Case” scenario als basis voor de verdere strategieontwikkeling. Je bent nu klaar voor de vervolgstap.
In het volgende artikel gaan we in op stap 2: hoe spelen wij het spel?
De 7 geboden van commercieel leiderschap in een VUCA-wereld
25-09-2023 15:56
Een indringende spreuk waar ik onlangs aan werd herinnerd op het internet was: ´we bewegen, dus we zijn nog niet dood’. En dat is waar, dacht ik: er mag weer bewogen worden in werkend Nederland. Ma...
Meer weten >Verkoopgedrag & strategie
25-09-2023 16:30
Een verkoopteam kan pas effectief, efficiënt en energiegevend opereren als de randvoorwaarden die de organisatie biedt, de individuele verkoopprofessional ondersteunt in zijn of haar dagelijkse werk....
Meer weten >Stap 5 – Verbeterplan
25-09-2023 16:31
Langs welke concrete verbeterstappen maken we het waar?We zijn nu aangekomen bij de laatste stap. Het toekomstige speelveld, de kernwaarden, missie, kerncompetenties, kernstrategie en inrichting van d...
Meer weten >