Stap 2 – Hoe spelen wij het spel?
25-09-2023 16:35
Nu het toekomstige speelveld duidelijk is, zijn we toe aan stap 2. Stel vast wat de kernwaarden en diepere kwaliteiten (‘roots’) zijn van jouw onderneming. Wat is voor ons echt belangrijk? Wat geeft ons de energie die nodig is en welke richtinggevend is voor een succesvolle toekomst?
Een organisatie die met haar strategie weet aan te sluiten bij kernwaarden die breed in de organisatie gedragen worden, is vele malen succesvoller doordat medewerkers zich meer met ‘hart en ziel’ aan de ondernemingsdoelen kunnen verbinden. Kernwaarden (ook wel ‘roots’ genoemd) zijn zaken waar iemand sterk in gelooft, die voor iemand waardevol zijn. Bijvoorbeeld: integriteit, hulpvaardigheid, succes, leren.
Voor een succesvolle strategie is het cruciaal dat mensen in de organisatie in hun dagelijks handelen in de richting van de strategische doelen bewegen. De motivatie hiervoor komt uit de spanning tussen de huidige (“isst”) en gewenste (“soll”) situaties. Als je alleen maar weet wat je niet wilt (“weg van” motivatie) dan beweeg je wel, maar er zit geen richting in. Pas als je goed weet wat je wel wilt (“naar toe” motivatie: visie en missie), krijg je een organisatie effectief in beweging. Of een visie/missie voor mensen aantrekkelijk is of niet, wordt grotendeels bepaald door hun eigen kernwaarden.
Om een eerste indruk te krijgen van welke kernwaarden in het DNA van jouw organisatie zitten, is het bijvoorbeeld nuttig om iedereen voor zichzelf drie organisaties op te schrijven welke hij/zij bewondert. En laat iedereen bij ieder van deze drie opschrijven wat de waarden zijn die deze organisaties bijzonder maken.
Laat iedereen zijn resultaten toelichten. Vraag door op de beleving van de genoemde waarden, laat ze tot leven komen door voorbeelden en illustraties te vragen. Vraag door tot je rijke beelden hebt. Ga vervolgens waarden clusteren. Dit zijn de kernwaarden die zorgen voor de “naar toe” motivatie. Voorbeelden uit onze praktijk:
Laat vervolgens het MT in bijvoorbeeld twee subgroepen hun vijf belangrijkste kernwaarden van de eigen organisatie uit een succesvolle periode vaststellen: welk gedrag was toen zichtbaar? Voorbeeld: alle energie was gericht op de concurrent verslaan – de fun van samenwerken – etc.
Bepaal met elkaar via discussie of waardering systeem de meest gewenste waarden.
Stel nu achtereenvolgens de vragen:
Leg de uitkomsten hiervan vast. Je hebt nu de ‘roots’ van je organisatie scherp.
In het volgende artikel gaan we in op stap 3: welke winnaar willen we zijn?
De 7 geboden van commercieel leiderschap in een VUCA-wereld
25-09-2023 15:56
Een indringende spreuk waar ik onlangs aan werd herinnerd op het internet was: ´we bewegen, dus we zijn nog niet dood’. En dat is waar, dacht ik: er mag weer bewogen worden in werkend Nederland. Ma...
Meer weten >Verkoopgedrag & strategie
25-09-2023 16:30
Een verkoopteam kan pas effectief, efficiënt en energiegevend opereren als de randvoorwaarden die de organisatie biedt, de individuele verkoopprofessional ondersteunt in zijn of haar dagelijkse werk....
Meer weten >Stap 5 – Verbeterplan
25-09-2023 16:31
Langs welke concrete verbeterstappen maken we het waar?We zijn nu aangekomen bij de laatste stap. Het toekomstige speelveld, de kernwaarden, missie, kerncompetenties, kernstrategie en inrichting van d...
Meer weten >