Stap 3 – Welke winnaar willen we zijn?
25-09-2023 16:34
De kernwaarden (‘roots’) van de organisatie zijn nu gedefinieerd en het is tijd voor vervolgstap 3. Formuleer je missie: wat is onze grote, bijna onbereikbare droom? En welke echt kritische kerncompetenties zijn keihard nodig om deze droom te realiseren? Waarin moeten we excelleren en niets minder dan dat?
De meest succesvolle bedrijven hebben een grote, bijna onbereikbare, droom als een motiverende en energie gevende missie. De missie zorgt ervoor dat de verre droom tot uiting komt in de dagelijkse operatie. Jack Welch zei in zijn tijd bij GE al: “Mission and Execution are King”. Waarom kreeg Martin Luther King zo veel energie los bij mensen? “I have a dream…”. Mensen lopen niet achter plannen aan. Mensen lopen achter missies en doelen aan welke aansluiten bij hun eigen drijfveren.
Maar wat is een missie nu eigenlijk? Een gevoel van zingeving waardoor de organisatie de toekomst wordt ingetrokken. Het verbindt overtuigingen, waarden, acties en ondernemingsidentiteit. De missie geeft de medewerkers het gevoel dat ze deel uitmaken van iets zinvols en geeft energie, zin en richting aan hun dagelijks handelen.
Waaraan moet een missie voldoen?
Een missie bevat daarom inhoudelijk minimaal volgende aspecten:
Een voorbeeld: “Dong Energy helpt bedrijven en tuinders in hun behoefte aan verbetering van rendement op inzet van elektriciteit en gas. Hiermee spelen we in op de toenemende behoefte aan kostenbeheersing. Dong Energy kan deze rendementsverbetering blijvend realiseren vanuit het onderscheidende vermogen dat we als geen ander alle aspecten van de energievraag kunnen koppelen aan historische data waarmee we de meest kosteneffectieve mix van gas en elektra kunnen realiseren.”
Op basis van bovenstaande kun je nu de missie van jouw organisatie gaan formuleren. De aanpak hiervoor is als volgt:
Laat ieder individueel de missie formuleren langs de hierboven besproken ‘honken’
Maak subgroepen. Iedere groep licht zijn missie toe en daarna wordt over alle missie gediscussieerd. De voorzitter zorgt dat dit op een flip wordt samengevat in 1 gemeenschappelijk geformuleerde missie.
Presenteer nu plenair de missies en neem veel tijd voor discussie:
Welke spreekt het meeste aan en waarom?
In hoeverre voldoen ze aan de eisen (en hoe moeten we het dan eventueel aanscherpen)?
Geeft deze missie blijvend de energie om er samen voor te gaan?
Leg het resultaat vast. Je hebt nu de missie klaar. Binnen stap 3 gaan we nu verder met de ‘kerncompetenties’. Zie hiervoor het volgende artikel.
De 7 geboden van commercieel leiderschap in een VUCA-wereld
25-09-2023 15:56
Een indringende spreuk waar ik onlangs aan werd herinnerd op het internet was: ´we bewegen, dus we zijn nog niet dood’. En dat is waar, dacht ik: er mag weer bewogen worden in werkend Nederland. Ma...
Meer weten >Verkoopgedrag & strategie
25-09-2023 16:30
Een verkoopteam kan pas effectief, efficiënt en energiegevend opereren als de randvoorwaarden die de organisatie biedt, de individuele verkoopprofessional ondersteunt in zijn of haar dagelijkse werk....
Meer weten >Stap 5 – Verbeterplan
25-09-2023 16:31
Langs welke concrete verbeterstappen maken we het waar?We zijn nu aangekomen bij de laatste stap. Het toekomstige speelveld, de kernwaarden, missie, kerncompetenties, kernstrategie en inrichting van d...
Meer weten >