Systemen achtergrond
25-09-2023 16:27
In de serie ‘Sales Acceleratie Management’ hebben we afgelopen keren aandacht besteed aan Strategie en Structuur in de ‘buitenring’. Deze maand gaan we nader in op de volgende stap: Systemen.
In onze praktijk komen we veel directeuren tegen die klagen dat ze onvoldoende grip hebben op de sales operatie binnen hun organisatie omdat het een ‘black box’ is. Het ontbreekt hen dan simpelweg aan transparantie, vaste werkwijzen, eenduidige rapportages, informatie over klanten etc. En dit leidt er toe dat men geen idee heeft waar te beginnen om een verbetering van de performance te realiseren.
Deze symptomen worden veroorzaakt door het feit dat de ‘Systemen’ niet op orde zijn. Maar wat verstaan we dan onder die Systemen? Dit begrip omvat ‘alle formele en informele werkwijzen, procedures, regelingen, afspraken en communicatiestromen, zowel intern als extern’.
Meer concreet moet je dan denken aan bijvoorbeeld:
Als de systemen niet optimaal zijn ingericht, raken de sales professionals gefrustreerd door het gebrek aan voorzieningen. Enkele voorbeelden:
Als een commerciële organisatie haar systemen wél op orde heeft, dan zien en ervaren we concreet dat
Kortom, argumenten te over om de systemen op orde te hebben!
Vragen die dus horen bij het inrichten van de systemen van de sales organisatie zijn onder andere:
Zoals hierboven al beschreven, betreffen de systemen een breed scala aan onderwerpen. In de hierna volgende artikelen zullen we focussen op een werkwijze daarbinnen die snel en op een praktische manier veel toegevoegde waarde kan bieden voor sales managers: sales activity based management.
Systemen achtergrond
25-09-2023 16:27
In de serie ‘Sales Acceleratie Management’ hebben we afgelopen keren aandacht besteed aan Strategie en Structuur in de ‘buitenring’. Deze maand gaan we nader in op de volgende stap: Systemen.I...
Meer weten >