Verkoopgedrag & strategie
25-09-2023 16:30
Een verkoopteam kan pas effectief, efficiënt en energiegevend opereren als de randvoorwaarden die de organisatie biedt, de individuele verkoopprofessional ondersteunt in zijn of haar dagelijkse werk. In dit artikel leggen we de relatie tussen “verkoopgedrag” en “strategie”.
Een knap staaltje (commerciele) strategieontwikkeling
Alles start met de toekomstvisie van jouw bedrijf. Simpel gesteld: wie wil je zijn en waar wil je staan in de markt over 5 jaar? Deze visie vertaal je vervolgens in de bedrijfsstrategie. Die vrij vertaald weergeeft hoe je de komende 12 maanden toe wilt werken naar het realiseren van jouw visie. Je bedrijfsstrategie vormt vervolgens weer de basis voor je commerciële strategie en -doelen. Waarna jouw verkoopmanager in zijn verkoopplan uiteen kan zetten hoe het verkoopteam zijn jaartargets gaat realiseren.
Wanneer je bovenstaande spits hebt dan is daar ongetwijfeld veel denkwerk aan vooraf gegaan. Dan heb je tevens een stevige stapel papier op je bureau liggen. En staat er een flinke corporate powerpoint presentatie op scherp om vertoond te worden aan de voltallige (verkoop)organisatie. Als directeur of MT-lid heb je er waarschijnlijk wakker van gelegen. Er weken over nagedacht. Veel discussie gevoerd. Zodat je verhaal klopt als een bus en ieder woord lading heeft. Voor jou tenminste!
Powerpoint, spreadsheets en weer verder gaan waar we gebleven waren
“iiwdjbfdkxdojt……..”, denkt de gemiddelde verkoopprofessional. Daar gaat weer een halve dag netto verkooptijd. Zitten en luisteren naar onze “powerpoint & spreadsheet directie”. Want ieder jaar weer lijken die prachtige volzinnen over visie en strategie zo verschrikkelijk ver af te staan van de dagelijkse verkooppraktijk. En voel ik mij niet klein, onbelangrijk, niet serieus genomen en …..haak ik emotioneel weer een beetje verder af. De leidinggevende die de typische verkoopprofessional van binnen en van buiten kent die weet dat hoogdravende strategische plannen weinig tot geen energie opwekken binnen het verkoopteam. Onderstaand volgen een aantal redenen:
Tips om de commerciele strategie te laten leven binnen de verkooporganisatie:
Verkoopprofessionals zijn trots. Betrek verkoopmanagers en verkoopprofessionals in het traject van strategieontwikkeling en maak ze deelgenoot.
Verkoopprofessionals zijn doelgericht. Vertaal de commerciële strategie daarom in concrete verkoopdoelen en verkoopactiviteiten uit de dagelijkse verkooppraktijk:
Verkoopprofessionals zijn wedstrijdspelers. Vertaal de strategie daarom naar een competitie met de belangrijkste concurrenten waarvan moet en kan worden gewonnen.
Verkoopprofessionals spelen alleen wedstrijden die ze kunnen winnen. Geef de verkoopprofessionals de juiste randvoorwaarden en verkoopondersteunende middelen om te kunnen winnen bij klanten en van concurrenten.
Verkoopprofessionals willen succes voelen. Vier daarom zo veel en vaak mogelijk verkoopsuccessen die de strategie waarmaken en de visie dichterbij brengen. Denk aan een strategische prospect die is binnengehaald. Een grotere deal die is binnengehaald voor de neus van een belangrijke concurrent. Of het halen of overtreffen van de maandtarget van het verkoopteam.
Verkoopprofessionals zijn loyaal aan jouw bedrijfsdoelen zolang deze synchroon lopen aan hun persoonlijke doelen. Vertaal jestrategische doelen dus altijd naar de WIFM-vraag (What’s In For Me?) van de verkoopprofessional.
Verkoopprofessionals hechten aan vrijheid en hebben een broertje dood aan een keurslijf. Geef de echte professionals hun vrijheid zolang ze hun geplande bijdrage leveren aan het verkoopsucces. En zorg voor strakke sturing op uw verkopers die verkoopgedrag vertonen die onvoldoende bijdrage leveren aan jouw commerciële strategie en doelen.
Succes!
De 7 geboden van commercieel leiderschap in een VUCA-wereld
25-09-2023 15:56
Een indringende spreuk waar ik onlangs aan werd herinnerd op het internet was: ´we bewegen, dus we zijn nog niet dood’. En dat is waar, dacht ik: er mag weer bewogen worden in werkend Nederland. Ma...
Meer weten >Verkoopgedrag & strategie
25-09-2023 16:30
Een verkoopteam kan pas effectief, efficiënt en energiegevend opereren als de randvoorwaarden die de organisatie biedt, de individuele verkoopprofessional ondersteunt in zijn of haar dagelijkse werk....
Meer weten >Stap 5 – Verbeterplan
25-09-2023 16:31
Langs welke concrete verbeterstappen maken we het waar?We zijn nu aangekomen bij de laatste stap. Het toekomstige speelveld, de kernwaarden, missie, kerncompetenties, kernstrategie en inrichting van d...
Meer weten >