Waarom kanalen inrichten?
25-09-2023 16:45
Nadat we in de serie ‘Sales Acceleratie Management’ vorige maand aandacht hebben besteed aan het segmenteren van doelgroepen, gaan we deze maand in op de vervolgstap: het inrichten van de kanalen. Dit hangt samen met de tweede van de vijf harde sales wetmatigheden: niet ieder kanaal past bij het oriëntatie- en inkoopproces van je doelgroep en levert eenzelfde rendement.
Daarbij geldt bovendien dat er steeds meer verschuivingen plaatsvinden in de kanalen. Technologische ontwikkelingen zijn hier vaak de drijvende kracht achter. Een aantal voorbeelden:
We spreken overigens liever over aankoopkanalen dan verkoopkanalen. Cruciaal is in ieder geval om regelmatig te toetsen via welke kanalen jouw klanten en prospects zich oriënteren en kopen. Dit kan bijvoorbeeld via een klantenpanel.
Klanten denken en handelen steeds meer multi channel. Voor jou is het dus zaak om zo goed mogelijk op dit gedrag aan te sluiten en zo de hitrates te maximaliseren. Daarom moet je scherp hebben wat de kenmerken en voordelen zijn van de verschillende kanalen:
Het kan een enorme omzetboost geven als je er bijvoorbeeld achter komt dat de onderkant van de klantenpiramide door telesales bewerkt kan worden en dat daarbinnen ook nog eens segmenten zijn die seizoensgebonden actiematig gebeld moeten worden. Dat is een voorbeeld van een uitkomst uit een kanalen analyse.
Waarom kanalen inrichten?
25-09-2023 16:45
Nadat we in de serie ‘Sales Acceleratie Management’ vorige maand aandacht hebben besteed aan het segmenteren van doelgroepen, gaan we deze maand in op de vervolgstap: het inrichten van de kanalen....
Meer weten >Inrichting per kanaal: buitendienst en televerkoop
25-09-2023 16:50
Als we ons focussen op buitendienst en televerkoop dan dien je daarbinnen ook keuzes te maken in welke personen je binnen deze teams moet hebben voor maximale kans op succes.Zijn binnen de kanalen de ...
Meer weten >Criteria voor het maken van keuzes in de kanalenmix
25-09-2023 16:58
Om de juiste kanalen te selecteren voor de verschillende doelgroepen is het effectief om hierin keuzes te maken op basis van criteria. Wat zijn dan bruikbare criteria hiervoor? Hieronder enkele c...
Meer weten >