Wat moet je doen om een goede propositie te kunnen formuleren?
25-09-2023 16:49
Het formuleren van een goede propositie vereist diepgaand inzicht in de beweegredenen achet het gedrag van je klanten en prospects. Daarbij gaat het om vragen als:
Om de antwoorden op deze vragen echt goed te kunnen achterhalen, is een outside-in aanpak nodig, waarvan het klantenpanel een belangrijk onderdeel vormt (zie het model hieronder). Met de uitkomsten van dit klantenpanel kun je de proposities gaan formuleren. Daarnaast is het ook een manier om doelgroepensegmentatie en kanalenkeuzes verder aan te scherpen. Alles hangt hier met elkaar samen, waardoor het deels een iteratief proces is: je gaat steeds heen en weer tussen doelgroepen, kanalen en proposities om uiteindelijk de optimale totaaloplossing te hebben.
Per doelgroepsegment nodig je 10 klanten (en prospects) uit. Het doel van de sessie is om in circa 2,5 uur duidelijk inzicht te krijgen in zaken als:
Zorg per doelgroepsegment voor voldoende klanten en prospects om uit te nodigen (NAW’s). Mogelijke criteria om deze lijst samen te stellen, zijn bijvoorbeeld:
Als je aan doorlooptijd wilt winnen of als je merkt dat klanten het lastig vinden om de benodigde tijd en reistijd te investeren, dan kun je ook kiezen om telefonische interviews te doen. Nadeel is dat het je mogelijk minder diepgang geeft (je mist het non-verbale gedrag; klanten kunnen niet op elkaar reageren etc.). en het jou meer tijd kost.
Overigens kun je ook kiezen voor een combinatie als je hiervoor aanleiding ziet: een groepsessie aanvullen met telefonische interviews of andersom.
Ook kun je de resultaten van het klantenpanel verder toetsen of onderbouwen met kwantitatief marktonderzoek.
>> Meer weten over propositie , neem contact op met RedFoxBlue ( info@redfoxblue.nl ) of bel direct met een van onze Foxen, klik hier voor overzicht.
Robert Hamminga, Managing partner RedFoxBlue
E: robert.hamminga@redfoxblue.nl
M: 06-19228708
Waardepropositie: hoe verkoop of lanceer je ze? III
25-09-2023 16:14
In het voorgaand artikel heb ik uitgelegd hoe je op eenvoudige wijze een krachtige waardepropositie ontwikkelt. In dit vervolgartikel leg ik je uit hoe je de ontwikkelde propositie...
Meer weten >Waardepropositie: hoe ontwikkel je ze? II
25-09-2023 16:15
In het voorgaand artikel heb ik uitgelegd wat een waardepropositie exact is en waarom het zo ontzettend belangrijk is om hier veel aandacht aan te schenken. In dit vervolgartikel leg ik...
Meer weten >Waardepropositie: wat is het en wat kun je ermee?
25-09-2023 16:18
Regelmatig hoor je accountmanagers klagen over concurrenten die betere producten aanbieden. Soms zelfs voor lagere prijzen. Of ze komen erachter dat de salesafdeling de klant eigenlijk niet duidelijk ...
Meer weten >