Proces
Procesoptimalisatie in sales loont!
Procesoptimalisatie is al jarenlang het exclusieve domein geweest van operations en engineering afdelingen. De principes en uitgangspunten blijken echter ook zeer goed toepasbaar in een commerciële omgeving.
Commerciële afdelingen waarbij continue verbetering in het DNA zit presteren aantoonbaar beter op het gebied van klanttevredenheid, efficiency en effectiviteit. Ook in uw organisatie kunt u in korte tijd spectaculaire resultaten boeken.
Uitgangspunten naar process excellence
- Specificeer waarde vanuit het perspectief van de klant: welke waarde kunnen wij toevoegen op de momenten van de waarheid.
- Identificeer de waarde creatie: doe alleen die dingen die waarde toevoegen in de ogen van de klant.
- Creëer flow: zorg ervoor dat het verkoopproces gelijk oploopt met het inkoopproces van uw klant
- De klant bepaalt het tempo “pull”: Het gras gaat niet harder groeien als je eraan trekt. Volg het tempo van de klant. Doe wat u de klant belooft precies op tijd.
- Streef naar perfectie: definieer kritische succesfactoren, begin met meten en doe het steeds weer beter.
“The rate at which a company can learn and do may be the last sustainable competitive advantage” – Jack Welch, voormalig CEO General Electric
RedFoxBlue helpt u met:
- Het elimineren van onnodige commerciële activiteiten die geen waarde toevoegen in de ogen van de klant
- Het minimaliseren van noodzakelijke commerciële activiteiten die geen waarde toevoegen in de ogen van de klant
- Het meetbaar en daarmee stuurbaar maken van uw salesproces
- Het vergroten van de snelheid ofwel efficiency en effectiviteit van de commerciële processen
- Het implementeren van een lerende commerciële organisatie. Als de uitkomsten niet zijn zoals gepland, wordt geanalyseerd waarom dit zo is, wordt actie ondernomen en wordt bekeken of dit het probleem oplost
- Het empoweren van medewerkers opdat zij zelf kunnen werken aan voortdurende procesverbetering
- Het voorspelbaar maken van omzet