Iedere directeur of salesmanager ziet het belang van een doordacht verkoopplan. Jij natuurlijk ook! Niet zelden blijkt echter dat het gemaakte verkoopplan niet leidt tot het gewenste resultaat. Uit onderzoek blijkt dat de faalkans rond de 75% is.


Toch schrijven we ieder jaar weer bladzijden vol aan een verkoopplan waarvan we weten dat de kans van slagen ongewis is. Verspilling van tijd en moeite? In onze werksessie Verkoopplan leer je hoe je een klantgericht verkoopplan opstelt en direct implementeert samen met je collega’s. Je gaat concreet aan het werk met je eigen plan en leert hoe lean beginselen je helpen om kortcyclisch te reageren op veranderingen in de omgeving.

  • Gedurende de werksessies maak je in een doorlooptijd van 2 a 3 weken het verkoopplan voor je bedrijf
  • We maken op basis van gedegen analyses een ambitieus, haalbaarheid, motiverend en actiegericht verkoopplan
  • We leveren de tools en mindset voor een succesvolle implementatie en borgen de aanpassingen in de toekomst

In 6 stappen ontwikkelen we samen met je team en onze experts je verkoopplan. Gedurende 2 tot 3 weken gaan we met onder andere actieve werksessies op een iteratieve en visuele manier je verkoopplan ontwikkelen. Met de kennis en ervaring van onze specialisten ga je een verkoopplan ontwikkelen wat direct toepasbaar is en niet in de onderste la van het bureau verdwijnt. Plan en doen!


  • Stap 1 – bestuderen van de commerciële cijfers en documentatie
  • Stap 2 – Intake, een kort interview met de deelnemers van je team
  • Stap 3 – Actieve werksessie met het team, gezamenlijk bouwen aan je verkoopplan. Eind van de dag is de voorlopige versie klaar
  • Stap 4 – Zelfstandig en onder begeleiding gaan de deelnemers aan de slag met het verbeteren van de voorlopige verkoopplan
  • Stap 5 – Actieve werksessie met het team, het verkoopplan afronden naar de eerste definitie operationele versie. Vastellen optimalisatie punten voor de toekomst
  • Stap 6 – Finale verkoopplan bespreken, operationele uitvoering doornemen en gaan doen! Borging voor de toekomst vastleggen

  • Klanten en prospects worden doelgerichter en succesvoller bediend
  • Doelgroepen, kanalen en proposities staan als een huis
  • Lange termijn gaat voor korte termijn
  • Uitstekende match tussen klantreis en interne verkoopprocessen
  • Heldere vertaling van de bedrijfsdoelen in operationeel werk
  • Bedreigingen en kansen in beeld
  • Rust en duidelijkheid in je team

  • We analyseren de markt en brengen de klantreis in beeld
  • We werken samen met jou aan het verkoopplan, je hebt dus altijd invloed op de inhoud
  • We leren je de wetmatigheden van sales
  • We stellen lange termijn voor korte termijn
  • We maken concrete doelstellingen in de vorm van specifieke targets (KPI’s / OKR’s) en bouwen een bruikbaar dashboard

Wil je ook meer resultaat behalen? Haal onze kennis en ervaring in huis.


Neem dan contact eens persoonlijk contact op met een van onze mensen, we helpen je graag!

{{ item.first_name }} {{ item.last_name }}

Managing partner

robert.hamminga@redfoxblue.nl
06 19 22 87 08
{{ item.first_name }} {{ item.last_name }}

Senior Partner / Salestrainingen en strategie

dick.otto@redfoxblue.nl
06 43 43 77 74
{{ item.first_name }} {{ item.last_name }}

Senior Partner / Lean- en salesspecialist

bas.vantslot@redfoxblue.nl
06 48 36 38 36